?

Log in

No account? Create an account
אסף ענברי הוא המסאי המבריק ביותר הפועל כיום. סתם פסקה לדוגמה, אחת… - Impressions and Expressions of Ijon
October 27th, 2003
01:22 am

[Link]

Previous Entry Share Next Entry
אסף ענברי הוא המסאי המבריק ביותר הפועל כיום. סתם פסקה לדוגמה, אחת מני רבות:
הפרופיל האופייני לאיש-הרוח בן דור-המדינה, הוא של שמאלן-ליבראל, איש מצפון ושלום, שערכיו הם ערכיהם של טורגנייב וצ'כוב: מתינות, סובלנות, רגישות לעוולות. זה האתוס של עוז, יהושע וגרוסמן, שלֵו ובאר (ולפניהם, ס. יזהר), ושל אסא כשר, ירמיהו יובל, גרשון שקד, דן מירון ומרבית הפובליציסטים הבולטים-הוותיקים. המצפון הוא האתוס, בדור-המדינה; הוא מה שמופיע במקום השקפה אצל רוב הבולטים בין בניו של דור זה. ההומאניזם שלהם הוא סוג של מזג, של עמדה נפשית, יותר מִשֶהִינו מצע ברור ומנומק כלכלית, חברתית, תרבותית או פוליטית. רובם חילונים, בוגרי תנועת-העבודה - חילוניות ושמאלנות שהם אף-פעם לא בדקו, לא ביררו מול חלופות, אלא קיבלו מן המוכן כְמובנות מאליהן. אינטליגנציה ליבראלית זו, של דור-המדינה, לא הצטיינה בחידודן אלא דווקא במיסמוסן של שאלות המצריכות עמדה סדורה, לא רק מצפון.
--אסף ענברי, "דור הקריסה"

(18 comments | Leave a comment)

Comments
 
[User Picture]
From:shunra
Date:October 26th, 2003 03:35 pm (UTC)
(Link)
I don't know that he's right in his final conclusion - but he certainly hit the nail on the head about the choice. Thanks for linking to that.
[User Picture]
From:ravell
Date:October 26th, 2003 03:49 pm (UTC)

הוא וגדי טאוב מחזירים את כבוד המסה למקומו הראוי

(Link)
ונדמה לי שלפחות ענברי מודע לכך. נדמה שהמאמר כולו נכתב מתוך ידיעה שענברי הוא האופציה החדשה, זו של ושלאחר דור הקריסה. מסתו היא אחת המניפסטים המכובדים והמבריקים בהם יצא לי לחזות. היא נראית כתיאור מצב, כשרטוט הלכי רוח, אך היא מניפסט.
From:pelig
Date:October 27th, 2003 03:02 am (UTC)

Re: הוא וגדי טאוב מחזירים את כבוד המסה למקומו הראוי

(Link)
איפה, קראת את המאמר האחרון של גדי טאוב בהארץ?
הוא גרוטסקה מביכה של ממש, ואני עומד מאחורי בחירת המילים הזאת.
[User Picture]
From:ravell
Date:October 27th, 2003 08:37 am (UTC)

נמק את בחירת המלים

(Link)
עמידתך אינה מספיקה
From:pelig
Date:October 27th, 2003 01:28 pm (UTC)

Re: נמק את בחירת המלים

(Link)
ובכן, הוא לוקח מציאות טריוויאלית לחלוטין, יש שיאמרו אפילו, נורמאלית, ומתפייט עליה מפרספקטיבה בלתי מתאימה. הוא בסך הכל ראוה אנשים נורמליים שאוהבים ללכת למסיות ולקנות מוצרים, ומדבר על כמה מדהים שהם לא מדברים כל היום על חוסר היכולת להרגיש, כמה מפתיע שהם לא משתכרים מתוך הרס עצמי בוקבסקאי, וכמה בלתי נתפס שהם לא עסוקים כל הזמן בחישוב מוסרי-פוליטי של התגובות שלהם.

כלומר, כמה מפתיע שיש אנשים שאינם יוסף אל דרור, הוא, או דמויות של אורלי קסטל בלום. איבוד הצפון שגורם לו לכתוב את הכתבה כאילו זה דור חדשה, שונה ומרהיב הוא מצחיק ממש.
[User Picture]
From:ravell
Date:October 28th, 2003 06:19 am (UTC)

?קראנו את אותה כתבה

(Link)


טאוב מנסה לאפיין בו זמנית שני דורות, על מנת להעמידם זה מול זה. דור אחד הוא דור העתיד, הפוסט-רומנטי, חסרי היכולת להרגיש, ומולם דורו שלו על כל רגשותיו העזים מדי. לא במקרה שנות ה-80 בישראל היו שנות הפאנק ואילו שנות התשעים גלשו במהירות לטראנס.
הבעיה העיקרית בטיעונו, כמו בכל טיעו המנסה לאפיין דור שלם, הוא ההכללה. לא כל הדור הזה חסר יכולת להרגיש, ולא כל האנשים בו חסרי זיכרון היסטורי. עם זאת, אפשר ומותר לנסח דומיננטה תרבותית, ואני מאמין שטאוב ניסח דומיננטה מדויקת למדי. אני מכיר מקרוב את האנשים עליהם הוא מדבר, ראיתי ושמעתי אותם. הוא דייק כל כך עד שזה מפחיד.

From:pelig
Date:October 28th, 2003 08:19 am (UTC)

Re: ?קראנו את אותה כתבה

(Link)
אחנו לא מסכימים את ההנגדה- בכתבה שאני קראתי הוא מנגיד ביןד ור של אנשים בעלי תסביך לגבי חוסר יכולת להרגיש לבין אנשים שלא מקדישים לכך מחשבה.
[User Picture]
From:ravell
Date:October 28th, 2003 09:06 am (UTC)

?האם הכתבונת אצלך

(Link)
?או שנאלץ לקרוא לבורר
From:pelig
Date:October 28th, 2003 09:42 am (UTC)

Re: ?האם הכתבונת אצלך

(Link)
בורר, חוששני.
[User Picture]
From:antinous
Date:October 27th, 2003 04:07 am (UTC)
(Link)

זהו מאמר שופע אבחנות מבריקות, מטריד ומעורר מחשבה. עם זאת, אני חש כאן שאיפה לדחוס ספר שלם למאמר אחד, והתוצאה - שורה של הכללות ואי-דיוקים מרגיזים. חשוב להדגיש שגם בדור המדינה היו מבשרים לכתוב כאן. דוד אבידן, למשל:

איש צעיר גומר בגרות הולך לא לחזור
יש לו דואר כל יומיים ושיער ארוכשחור
חברה בגבעתיים
חברים בפלמחים
הוא שייך לעם השייכים

או:

היהדות שקועה ללא תקנה בעבר [...]
אני שולט על תחום שאין עליו קופצים
אין ביקוש רב ביהדות לעניין זה ששמו עתיד
[User Picture]
From:ravell
Date:October 27th, 2003 08:37 am (UTC)

אני מסכים

(Link)
ענברי מבריק כהרגלו, וכהרגלו הוא בעייתי כמעט בה במידה. עם זאת, מבלי להכנס לנבכי טיעונו ההיסטורי, טענתו לגבי *נחיצות* דור שונה היא מדויקת ומנומקת. וכאן הרי עיקר המאמר
[User Picture]
From:ijon
Date:October 27th, 2003 08:58 am (UTC)
(Link)
בהמשך למה שאיתמר כתב לעיל, אני רוצה להבהיר שכשאני אומר שאדם מבריק, אני לאו דווקא אומר שאני חותם על כל מלה שלו. ענברי מבריק, ולעתים אני חולק עליו. יום אחד גם יהיה לי כח לנסח מכתב תשובה ולשלוח אליו.
[User Picture]
From:ravell
Date:October 27th, 2003 09:05 am (UTC)

אגב, קרא את מאמרו על צנזורה ספרותית

(Link)
הוא משמיע שם כמה טענות כנגד המודרניזם (מהמושמצים הם ג'ויס ובקט) שקשה לי להסכים עימן, בלשון המעטה. אני שוקל ניסוח מכתב תגובה, אבל זמן ובורות מתנכלים לי.
[User Picture]
From:antinous
Date:October 27th, 2003 10:42 am (UTC)

נרפים, אמרנו כבר? נראה מי יכתוב לו ראשון

(Link)
בינתיים קראתי את מאמרו על קובלא חאן של קולרידג' - חמוד! (הוא גם ניסה לתרגם את השיר הזה והוסיף לו כמה שורות - נייי). אני מתכנן להסתער על המאמר שלו על לוליטה, ובכלל, לקרוא שם הכול. אגב, אנטולי המליץ עליו היום בג'ורנל שלו
[User Picture]
From:ijon
Date:October 27th, 2003 03:36 pm (UTC)

Re: נרפים, אמרנו כבר? נראה מי יכתוב לו ראשון

(Link)
המאמר על לוליטה מצא חן רב בעיני. גם את קובלא חאן קראתי בשעתו, באיזה ערב שחון, והוא היה מענג מאוד, אם כי לא באמת משכנע. אבל תרגיל יפהפה.
From:(Anonymous)
Date:November 24th, 2004 05:54 pm (UTC)

מלחמת סיני -"מלחמת יש ברירה"? - זאת בורות וחוסר אנושיות

(Link)
עצוב עצוב, כי אין ספק שהבורות בהסטוריה אותינטית ובמצוקת אנוש, היא שגרמה למחבר לאמץ את דעה שיקרית ומרושעת זו, על מבצע סיני. עליך לדעת יותר מכך. במיוחד, כאשר יש הרבה הבחנות נכונות במאמר.
[User Picture]
From:ijon
Date:November 24th, 2004 06:06 pm (UTC)

Re: מלחמת סיני -"מלחמת יש ברירה"? - זאת בורות וחוסר אנושיות

(Link)
שלום לך, קול אלמוני באינטרנט. הגעת לתחום בני תרבות, אשר נוהגים להזדהות בשמם וליטול אחריות על מה שהם כותבים. את/ה מוזמנ/ת לנמק מדוע את/ה קובע/ת שהמחבר בור, ולהצביע על עובדות אשר סותרות את דבריו, לשיטתך.

אשמח אם תעשה/י זאת בציון שמך, כדי שאדע עם מי אני מדבר.
From:(Anonymous)
Date:December 15th, 2004 01:43 pm (UTC)

Re: מלחמת סיני -"מלחמת יש ברירה"? - זאת בורות וחוסר אנושיות

(Link)
כמי שזכה ללמוד מפיו של אסף ענברי במשך שנה שלמה, אני קובע ללא ערעור שהאדם הוא לא רק בור אלא גאון מהלך.

אם יש לכם זמן וכסף הוא מרצה במכללת עמק הירדן וישל ואסופה ממש נחמדה של הרצאות בתחומים שונים.

מצחיק שהוא מעיר ובה בעת כ"כ מלא, גדוש ומוכשר

איתמר
Project Ben-Yehuda [Hebrew] Powered by LiveJournal.com