Asaf Bartov (ijon) wrote,
Asaf Bartov
ijon

  • Mood:

ברקאי אוברלורד

כבוד ויקר לרזי ברקאי, שבתכנית הרדיו שלו הבוקר "מה בוער?" ברשת גלי צה"ל חשף את ערוותו של אמנון לורד, עורך העיתון "מקור ראשון", שיוצא החל מהיום כיומון (היה שבועון עד כה). על אף הטון המפרגן והנכונות של ברקאי לסגת משאלות שבבירור הביכו את לורד (כגון "למה לא מצוין מחיר על העיתון?", וגם "מה סיכויי ההישרדות של העיתון?"), ברקאי הכין שתי עקיצות במקומן, מן הגליון של היום:

האחת נוגעת לכיסוי של סיפור המתנחלים המתעקשים לחזור לחומש, שם זעקה כותרת-משנה כי "הצבא התנכל לעולים ולא אפשר כניסת אוטובוסים" (ושימו לב לשימוש הזה במלה "עולים", שגם עליו העיר ברקאי בהערכה סרקסטית). ברקאי שאל את לורד אם אין פה "בעייתיות מבחינה אינפורמטיבית", שכן מה שהעיתון לא מדווח (גם בכתבה עצמה, לא רק בכותרת) הוא שהצבא הודיע מראש שלא תותר כניסת כלי רכב1, כך שאין כאן על מה להלין ואין כאן הפתעה, ובוודאי שלא "התנכלות". לורד התפתל, התחמק, התפתל עוד קצת, טען שאינו מבין מה הבעיה, ברקאי הסביר שוב, לורד המשיך להתפתל, וברקאי הבין שהנקודה הובהרה לכל מאזין שאוזניו בראשו, ועבר לנקודה הבאה:

"עקירה: עמי איילון: 'ארד מהגולן'", זועקת כותרת אחרת בגליון של היום. הכצעקתה? ברקאי אומר ללורד: "אני יודע ואתה יודע שעמי איילון לא אמר את זה, ושאין לו כוונה לרדת מהגולן, אלא להציע להכיר בריבונות סורית על הגולן עד הגבול הבינלאומי, תוך הסכמה על חכירת ישראל את כל השטח מידי סוריה, על היישובים והתושבים, למשך 99 שנה." לורד שוב התפתל, ואמר משהו כמו: "שמע, כשמישהו מוכן למסור את הגולן, הוא מוכן למסור את הגולן. זו עקירה." ברקאי הטעים שאין זו עקירה, אלא תרגיל ביחסים בינלאומיים ואמצעי להשבת הכבוד האבוד של סוריה מחד, והישארות הגולן ישראלי מאידך (99 שנים הן נצח במזה"ת). לורד התעקש, ואף לא הסכים להודות שמדובר בסילוף בוטה (מלים שלי, לא של ברקאי).

כצימוק לסיום, העיר ברקאי שלצד מאמר של פלוני יובל אוחנה נגד "הפוסט-ציונים בתקשורת", מופיעה תמונה של מי אם לא רזי ברקאי עצמו, עם יעל דן (גם היא מגישת תכנית אקטואליה בגלי צה"ל). דא עקא, שלא ברקאי ולא דן הביעו אי פעם דעות "פוסט-ציוניות", ולראיה, הם אף לא מוזכרים כלל במאמר עצמו. מה שנקרא "למצולמים אין קשר לכתבה". כאן, לנוכח הפדיחה הברורה, ניאות לורד להודות שיש כאן אולי ליקוי בעריכה (הוא העורך, כן?).

את "מקור ראשון" אנחנו מכירים לא מהיום, אבל בכל זאת, עכשיו משנעשה יומון, השפעתו (המצומצמת) על השיח תגדל, וברור לגמרי עד לאן מגיעה הטייתו האידאולוגית (אמנם הטייה מוצהרת, תחת שם הקוד "לאומי") מבחינת הרמה העיתונאית. דיווחיו לא-אמת או אמת-חסרה, ומאמריו מניפולטיביים מעבר למקובל. אני זוכר שלורד הוא ותיק "הארץ", ותמהני אם הוא עושה שקר בנפשו ומוכר את אוּמנותו בנזיד עדשים, או שהאידאולוגיה העולה מדפי העיתון באמת ממלאת את כל ישותו עד כדי דחיקת ערכי העיתונות והאמת שאי-אז, כך אני מניח, הנחו אותו.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 5 comments