?

Log in

No account? Create an account
On Humanity and Employers - Impressions and Expressions of Ijon
February 24th, 2009
01:50 pm

[Link]

Previous Entry Share Next Entry
On Humanity and Employers
שני אירועים שקשורים ליחס מצד המעביד, שניהם אירעו לי הבוקר:

רקע: המעסיק שלי "משאיל" אותי לתקופה ארוכה לחברה מסוימת; אותה חברה מתייחסת אלי כאל שאר עובדיה, כלומר כוללת אותי בדיוורים ובפעילויות לעובדים.

1. הגעתי הבוקר למשרדי אותה חברה, עבורה אני עובד זה כשנה, וגיליתי שמונח על שולחני צִבְעוֹנִי אדום, עטוף בצלופן, ועליו פתק קטן לאמור: "נפלא שאנחנו משפחה". כך!

2. בדרך למשרדי אותה חברה, עצרתי גם במשרדי המעסיק שלי, כדי למסור איזה טופס; אחת המזכירוֹת פנתה אלי וביקשה לשוחח איתי בארבע עיניים. היא סיפרה על עובד ותיק מאוד בחברה (שמעולם לא פגשתי, על אף שגם אני ותיק), שחרב עליו עולמו: אשתו מתה בעת לידתה את ילדם הששי (כל ילדיו עדיין קטינים). היא סיפרה שהחברה תספק לו הארכה בתשלום לחופשת הלידה, תעלה את משכורתו, ובנוסף מבקשת מעובדים שמעוניינים בכך (בלי לחץ) לתרום באמצעות ניכוי יום חופשה בתשלום -- ערך יום החופשה יועבר לאותו עובד. אספו כך כבר למעלה מ-100,000 ש"ח עבורו.

חשבתי לי -- הנה ההבדל בין רטוריקה בזויה לבין נדיבות ואחווה.

ודוק: גם המעביד שלי עצמו נוהג להכריז חדשות לבקרים ש"אנחנו משפחה", והמלה הארורה הזו מופיעה שוב ושוב בפרסומים מזן ה"מכתב לעובד" או "הזמנה להרמת כוסית לראש-השנה". וסביר מאוד שגם החברה שעבורה אני עובד, זו מסעיף 1, היתה נחלצת כך לעזרת עובד שלה בעת צרה.

איני אומר שחברה א' טובה מחברה ב'; אני אומר שהנוהג הזה, של ארגונים מסחריים בעידן הקפיטליסטי, להכריז על עצמם כמשפחה, הוא אנטי-אנושי, בזוי, ופסול מעיקרו, ובד"כ כל עניינו לטשטש יחסי ניצול בין המעביד לעובד, או לטשטש את הגבולות בין חיי הפרט הריבוניים לבין חייו כמשרת בתשלום של אינטרס מסחרי. ושלעומת זאת, אפשר לפעול באנושיות ובסולידאריות כלפי קולגות (וכלפי כל זולת) בלי להזדקק להכרזות צעקניות על היותנו "משפחה".

אוף, איזו פתיחה מדכדכת ליום עבודה.

(6 comments | Leave a comment)

Comments
 
[User Picture]
From:lukkke
Date:February 24th, 2009 10:01 am (UTC)

יפה כתבת

(Link)


וכך, על ידי טשטוש הגבולות בין העבודה לחיים הפרטיים יכולים המעסיקים "בשם הסולידריות" לדרוש מהעובדים לקצץ את שכרם ולהסתפק בתת-תנאים. הרי "בשביל משפחה נעשה הכל", הלא כן?

[User Picture]
From:guygrobler
Date:February 24th, 2009 09:47 pm (UTC)

Re: יפה כתבת

(Link)
אם לא טוב אז למה לא לקחת יוזמה ולפתוח עסק משלך? או לחפש מקום אחר? זה התנאי שאני עובד לפיו.
חברות לא יכולות לטשטש בין החיים הפרטיים לעבודה, גם אם הן כן מוציאות את העובדים לימי כיף או אפילו סופ"ש בטורקיה - עדיין היחידים שעושים את הטשטוש זה העובדים עצמם, שמתחברים עם קולגות בעבודה, או נעשים נאמנים עקב סיבות אישיות (נוחות כי מקום העבודה קרוב וזה חוסך בנסיעות או כל סיבה אחרת) או נקשרים למקום העבודה מסיבה אחרת.

נקודתי היא שבשורה התחתונה - למרות שחברות כן יתנו מס שפתיים מדי פעם לעקרון החברה המשפחתית ואפילו ישתמשו בחברה המשפחתית כתירוץ לקיצוצים. אף עובד לא חייב נאמנות לחברה שלו, ואם לא טוב - אז האופציות תמיד בידי העובד

אם זאת אני חייב להודות שעוד אף פעם לא ביקשו ממני לקצץ בשכרי - מצד שני, מה עדיף - קיצוץ בשכר או פיטורים כדי להקטין הוצאות? אין היית מתמודדת עם היו נותנים לך לבחור בין לקצץ בשכר שלך ושל הקולגות שלך ב10% או במידה ואתם לא רוצים לקצץ בשכר, אז החברה תפטר 10% ממכם

[User Picture]
From:lukkke
Date:February 24th, 2009 09:51 pm (UTC)

Re: יפה כתבת

(Link)


למעשה עמדתי בדילמה מעין זו לפני זמן קצר. סירבתי. אגב, יש דרכים אחרות להקטין הוצאות פרט לפיטורים. הרבה חברות מעדיפות פיטורים כדי לתקן את דוחות הרבעון.

[User Picture]
From:guygrobler
Date:February 24th, 2009 10:07 pm (UTC)

Re: יפה כתבת

(Link)
צודקת

החברה שלי רצתה (זה היה שנה לפני המיתון) לשפר עמדות לפני פרסום רבעון לבורסה - אז פתחה בהוזלת מחירים מטורפת כדי למקסם נתח שוק. אבל זו טקטיקה עסקית מקובלת ולגיטימית מבחינה תחרותית.

אפשר גם להקטין הוצאות על ידי מעבר ל4 ימי עבודה - אבל זה גם סוג של קיצוץ לא? קיצוץ בימי חופשה כי החופשה כפויה

אני לא בטוח עם בישראל יש פיטורים לא כי לא אהבו אותך אלא כי לא צריך אותך יותר (התפקיד נהיה לא רלוונטי) באנגליה, זה מוכר כ
Redundancy
וזה לרוב בא עם פיצויים וכו, וזה לא רע לקורות חיים כמו פיטורים כי לא אהבו אותך
[User Picture]
From:orlop
Date:February 24th, 2009 10:15 am (UTC)
(Link)
אני מניחה שאת הפרח קיבלת כי זהו יום המשפחה. אנחנו קיבלנו מוצרים של חברת "אהבה" הייתי מעדיפה לקבל כסף.
אני לא זוכרת עם הצהירו כאן על זה שאנחנו משפחה. אני לא חושבת.
אני כמו כן מניחה גם שאתה צודק.
i can not think clearly right now.
[User Picture]
From:guygrobler
Date:February 24th, 2009 10:03 pm (UTC)
(Link)
חברות מכריזות על עצמן כמשפחות כמס שפתיים, כדרך לטפח נאמנות וכדרך ליצור "תחושת ביחד" - קרי משפחתיות בין היחידות במקום העבודה

כמובן שזה מלאכותי ולכן נראה לנו, באופן מסוים, כדבר די עלוב

מנסיוני - ככל שהחברה קטנה יותר, כך האותנטיות של חברה משפחתית גדלה וזה גם עושה הגיון מבחינה לוגית - פחות עובדים אומר סביבת עבודה יותר אינטימית בין העובדים ואפשרות טובה יותר לפיתוח מערכות יחסים משמעותיות

עוד לא מצאתי חברה גדולה אם אווירה של חברה קטנה (וכמעט כל חברה גדולה טוענת שיש לה את האווירה הזו) י

באשר לניצול עובדים - אני לא מסכים עם טענה זו, בייחוד לא לגבי ענף ההייטק. הניצול היחידי שקיים הוא הניצול מטעמי ציניות - ככל שיש יותר ביקוש לעובדים, כך שכרם + תנאים עולה, וההפך הוא גם נכון. אבל זה טבעו הכלכלי של עולם, מאז ומתמיד ולא רק בעולם העסקי, חוקים אלו גם מתקיימים בפוליטיקה, ובטבע לצורכו של עניין. ככה זה. י
Project Ben-Yehuda [Hebrew] Powered by LiveJournal.com